ROCK ON JAMZ!
Rock Rock On !
www.facebook.com/rockonjamz
www.instagram.com/rock.on.jamz
www.twitter.com/ROCKONJAMZ
петък, 30 юли 2010 г.
Chuck D: How To Rap
Chuck D беше едно от 104-те Мс-та интервюирани за книгата "How to Rap: The Art and Science of the Hip-Hop MC".
Следва цялото интервю с Chuck D:
How to Rap: Как се научи да рапираш?
Chuck D: Незнам дали наистина съм се учил как да рапирам, всичко което знам е, че аз израснах без Рап. Тогава имаше The Last Poets и James Brown
Бях запленен от факта как тези хора от Бронкс са правили тези ленти, бях заинтригуван от ритъма, как те представяха своите лирики. От този момент нататък аз просто се опитвах да имитирам това, което чувах. Харесвах изпълнителите със "големи" гласове, хора като Grandmaster Melle Mel, имах това умение просто за невероятно и по-късно дойде и моят собствен стил.
How to Rap: Запомнял ли си лириките на други хора?
Chuck D: О, да! Хора като DJ Hollywood, Eddie Cheebaсмятам, че бяха доста добри в подхода си.
How to Rap: Писал ли си много дълго преди да се почувстваш готов да запишеш или изпълниш нещо пред много хора?
Chuck D:Не, всъщност аз винаги съм бил много артистичен, винаги съм бил добър в областта на изкуството. Имаше период, в който исках да стана спортен коментатор за баскетболни и бейзболни мачове.
How to Rap: Имаш ли някакъв специален процес когато пишеш?
Chuck D: Най-много се наслаждавам когато записвам заглавието и изграждането на текста след това.
How to Rap:Всичко ли записваш на лист?
Chuck D: Предпочитам да е на лист, но последните 10 години и компютъра ми е свършил доста работа в това, защото по-лесно се организира.
How to Rap:Случва ли ти се да пишеш в главата си?
Chuck D: Не, мисля че е невежо да се направи нещо несериозно, което ти е дошло off-the-top
. Когато искаш да направиш нещо, което да остане във времето, моят начин е да седнеш и да го напишеш.
How to Rap:От къде се вдъхновяваш? От къде черпиш идеи?
Chuck D:От светът, заобикалящата ни среда. Има един голям свят, който заобикаля всеки един от нас.
How to Rap:Мислиш ли, че помага когато имаш голям речник?
Chuck D:Ние използваме думите, независимо дали рапираш или не е добре да имаш голям подбор от думи. Думите са твоята артилерия.
How to Rap:Не се ли притесняваш, че понякога може да си твърде сложен за слушателя?
Chuck D: Когато влезеш в главата на някого, той зарибява някой друг. Не винаги трябва да се тревожиш за другите хора през цялото време, аз просто правя това което чувствам.
How to Rap:Проучваш ли това, което си споменавал в лириките ти?
Chuck D:Мисля, че е хубаво да се следят фактите, за които се говори в дадения текст. Трябва да се обръща внимание на тези неща, все пак за това го правим. Мисля, че е умно да архивирате това, което казвате. Умно е да го правите, за да сте умни за това, което аз правя.
How to Rap:Смяташ ли, че Мс-тата трябва да обхващат по-големи теми?
Chuck D:Глупаво е човек на 40 години например, да не може да се справи с онова, което би трябвало да е в съзнанието на тази възраст. Например ако човек на 40 се опитва да се справи със теми, които се опитва да разбере 20 годишен човек, след колко време смятате да слушате това лице?
How to Rap:Смяташ ли, че Рапа ще стане отново по-политически?
Chuck D: Той е, всичко зависи какво търсите в него и къде го търсите. Смятам,че места като myspace или пък YouTube, всички тези различни източници в интернет дават възможност да се провери какво правят и развиват доста хора.
How to Rap:А смяташ ли, че ще стане на по-политическо ниво що се отнася до "мейнстрийм-а"?
Chuck D: Не мога да правя прогнози, толкова различни неща се случват с мейнстрийм-а и с това се опитвам да кажа, че съм далеч от него.
How to Rap:Имаш ли ясна концепция когато започнеш да пишеш, спомена че започваш първо от заглавието?
Chuck D:Да, обичам да започвам от заглавието, но винаги е ясна мисълта ми за това, което сядам да пиша. Искам да кажа, как може да имаш ясна мисъл, когато незнаеш за какво точно говориш?
Смятам, че с течение на времето има един много сериозен проблем, който засяга рапа - рапърите не се изслушват един друг, не се показва уважение към другия. Днес това е един много голям проблем на рапа, защото слушат това, което е успешно, а всъщност не се изслушват един друг. Това е като някой да говори през цялото време и да не изслушва никого.
How to Rap:Случвало ли ти се е да пишеш без да имаш ясна концепция?
Chuck D:Римите понякога са просто в главата ти, и понякога най-добрата рима идва просто така. Свикнал съм да си записвам всичко и това винаги ме е спасявало.
How to Rap:Как идва "флоу-а" след това ?
Chuck D:Водя се по флоу-а на музиката, после се опитвам да вкарам ритъм във ритъма. Понякога не се случва така, понкога думите просто си имат свой флоу. Много от случаите просто го усещаш на момента.
How to Rap:Имаш ли начин на писане, воден от флоу-а?
Chuck D:Да, имам определен начин. Пиша на ред по един такт, или просто правя много добра карта с различни идеи, по която се водя на същата страница.
How to Rap:Трудно ли е да римуваш, и това което римуваш да има смъсъл?
Chuck D:Да, но понякога не е нужно на всяка цена да римуваш, понякога можеш да излезеш с нещо дълбоко и то да не е рима на думата.
How to Rap:Колко време ти отнема писането на един текст?
Chuck D:Зависи от това колко бързо ти дойде. Случва се да осъвършенствам някой текстове и за полувин година.
Понякога е по-добре да идва с течение на времето, понякога по-бързо.
Песента "Harder Than You Think" от албума на Public Enemy :How You Sell Soul To A Soulless People Who Sold Their Soul беше вдъховена напълно от музиката и дойде много бързо, така че може би това е песента, която е идвала най-бързо с текст и изпълнение.
How to Rap:А продуцентите, с които работиш имат ли някакъв техен подход?
Chuck D: Разбира се, всяка песен която съм направил е колаборация между лириката, която вкарвам и бийта.
How to Rap:Кое е по-важно лириката или флоу-а?
Chuck D:За мен двете неща вървят ръка за ръка. Когато четеш текста, не е задължително флоу-а да е свързан със думите, може би думите трябва да се оставят на изпитанието на времето. Понякога се случва така, че когато напишеш нещо и не си чел текста дълго време, после флоу-а идва сам и устоява на времето. Флоу-а има общо със вокалните ти умения, а лириката със умението да пишеш.
How to Rap:Може ли някой да реваншира с добър флоу липсата на добра лирика?
Chuck D:Може, но това винаги е в краткосрочен план, защото след известно време ще е: добре, а сега накъде?
How to Rap:С ‘Black Steel in the Hour of Chaos’ имаше ли готова история когато направи трака, или всичко дойде на място?
Chuck D:Направих песента на място, понякога имам някаква идея и на място я слагам в някакъв по-поетичен флоу.
How to Rap:Учиш ли лириките, преди да записваш?
Chuck D:Понякога се налага и го правя и това е от голяма полза, защото имаш свободата да разчуваш лириката докато записваш. Понякога четенето на лириката, сваля изпълнението и.
How to Rap:Как дишаш в песента, така че да имаш достатъчно въздух да я изпълниш?
Chuck D:Това идва още докато пишеш, тогава разпределяш къде е по-удобно за теб да имаш място за въздух.Особенно ако думите ти "тичат" една след друга.
How to Rap:Може ли някой, който не разполага с добър глас да продължи, ако е много добър писател?
Chuck D:Може да стане добър писател със изпълнение носещо мъдрост дори и да не стане велик изпълнител. Но ако отнема много време работейки върху уменията си, може да намери точка на пресичане с някой, който е с добър глас.
How to Rap:Когато записваш, раздробяваш ли текста на отделни части, които да вкарваш?
Chuck D:Обичам да вкарвам лириката си "one take", когато нещо не е наред аз се връщам и записвам всичко отново от самото начало. Известен съм като човек със стотици "тейкове", така че аз определено не обичам да деля текста си.
How to Rap:Какво смяташ, че прави доброто изпълнение на живо?
Chuck D: Прожектирането на убежденията ти, вярата в това което казваш на хората, те трябва да ти имат доверие. Най-доброто изпълнение се получава когато се обръщаш към хора, които ти нямат доверие и в края на представянето си успееш да им го вземеш, успееш да ги накараш да разберат за какво говориш.
How to Rap:Какво мислиш за днешните Мс-та в сравниние със старата школа?
Chuck D:Смятам, че днес Мс-тата се опитват да бъдат еднакви, да звучат еднакво. Мс-тата от старата школа винаги са се опитвали да дадат нещо ново, да звучат различно и уникално.
Няма коментари:
Публикуване на коментар