“Instead of educating people in the Bronx, they want to keep you at a level where you will always have to depend. The Bronx is a valuable piece of real estate, so why don’t they build it up? It’s as if they won’t spend the money because they want to keep it this way.” — Scott La Rock
Бронкс - един от най-известните крайни квартали в Щатите, наричан още "inner-city zoo" - място където мизерията, опожарените жилищни сгради и хаоса на улицата са можели да заразят погледа ти само като наблюдател отстрани. Системата изградила тези квартали е научила хората живеещи в тях, че няма нищо по-естествено от начина им на живот там.Това, което се случва когато върховенството на закона не се спазва е косвена заплаха, хората се превръщат в животни, а квартали като този в градски джунгли. Сега може и Бронкс да изглежда далеч по-добре от това, което е бил, далеч по-добре от кварталите и малките градове, в които ние живеем, но остава много добър пример за това колко далеч и надолу може да се падне по стълбицата на социалната йерархия. Може и да е изненадващо за някои, че от места като това се ражда едно от най-силните изкуства на 21 век - Хип Хоп Културата. Изкуство, което не е толкова продукт на околната среда, на мястото където живееш колкото триумф над него.
За много Бронкс е много повече от всичко което се говори за крайните квартали. Бронкс е Хип Хоп - мястото от където се изтласква културата, Бронкс е Afrika Bambaataa & DJ Kool Herc, Grandmaster Flash and The Furious Five, Grand Wizard Theodore, Cold Crush Brothers, Funky Four Plus One, Funkmaster Flex, Slick Rick, Coke La Rock, Gil Scott-Heron, Melle Mel, Show & A.G, Diamond D, Sadat X, Lord Finesse, Ultramagnetic MC's, Big Pun и много много други, сред които не на последно място разбира се и Boogie Down Productions в лицето на KRS-One, D-Nice и DJ Scott La Rock.
Със тази статия целим да ви запознаем отблизо именно с легендата на DJ Scott La Rock, артист с изключително влияние и част от новата вълна изкуство в Бронкс през 80-те. След като завършва училище началото на 80-те Scott La Rock става DJ и започва да пуска всяка петък вечер в Dugan's Bar, Castleton State. Не след дълго Scott La Rock се връща в Ню Йорк с надеждата да открие връзки и да започне да се развива в музиката, като същевременно с помощта на майка си започва работа като социален работник за Franklin Armory Men’s Shelter - приют за бездомни в Бронкс, а нощем пуска в Broadway Repertoire Theatre.
По време на работата си като социален работник през 1986 DJ Scott La Rock среща KRS-One именно в приюта. Двамата сформират Boogie Down Productions заедно със DJ D-Nice, който пък е братовчед на охраната на приюта. През 1987 групата издава дебютния си и класически албум "Criminal Minded".
Същата година Scott La Rock среща смъртта си. Вечерта на 26-ти Август D-Nice е нападнат от група мъже, заради това че се е срещал бивша приятелка на единият от тях. D-Nice помолил Scott La Rock да му помогне да излезе от ситуацията, така че да няма повече проблеми с тях. По-късно същият ден Scott La Rock, Scotty "Manager Moe" Morris, DJ McBooo, D-Nice и бодигарда на BDP Darrell се придвижват с джип през Highbridge Homes в Южен Бронкс откъдето са провинилите се страни. Намеренията им може да са били да се опитат да обезвредят ситуацията, но тъй като пристигат с голяма физическа подкрепа отсрещната страна открива огън в следствие, на което Scott La Rock е прострелян в областта на шията, а по-късно умира час след постъпването му в болницата. Двама мъже са арестувани за убийството на DJ Scott La Rock, но са оправдани по време на процеса. Хип Хоп Културата губи един сред иноваторите на тежкият стил на сцената и това, много се усеща в творчеството, което Scott La Rock оставя. Ако е вярно, че престъпността е в центъра на живота в гетото, то името на дебютният BDP албум - "Criminal Minded" определено е много на място.
Интервюто, което DJ Scott La Rock дава на Frank Owen,писател и репортер, се оказва последното му.
Frank Owen започва интервюто с няколко въпроса за парчетата в албума "Criminal Minded" и специално за една от песните "My 9mm Goes Bang".
Scott La Rock: Песента се отнася за братът на KRS-One, излезе от затвора неотдавна. Неговото име е ICU и оглавява банда със същото име, която се навърта около Кипър Авеню. Съкращението на името идва от Intelligent Criminals United - цялата интелигентност и рационално мислене на престъпниците обединени в едно. Те се наричат така, защото докато са били с престъпни съзнания са били интелигентни престъпници като Мафията или пък Рейгън.
Защо нарекохте албума "Criminal Minded" ?
Scott La Rock: Защото всеки е с престъпно мислене, само където някои са по открити от други. Ollie North е с престъпно мислене. Всеки път когато се пречупиш пред себе си е престъпно мислене. Правителството е с престъпно мислене - напада други страни, за да вземе това което иска. Не слагат това във вестниците, но Америка прави това постоянно. Мислят, че всички са крадци в Бронкс, но правителството са много по-големи престъпници и гангстери от това, което ние някога ще бъдем. Това е животът!
Това непредубедено отношение към престъпното мислене неизбежно изисква жертви и това, че се свързвате с него няма ли да насочи обвинения към вас, че пропагандирате този начин на мислене?
Scott La Rock: Аз не насърчавам към нищо такова. Това, че албумът се казва така не означава, че ще те обере и вземе твоят телевизор. Ние просто изобразяваме как стоят нещата. Това е начинът, по който съществува тази страна. По-силните ще оцелеят, по слабите ще загинат. Това е, както искаш го приемай.
Такава ситуация понякога не те ли кара да се чувстваш зле?
Scott La Rock: Да, но нищо не можеш да направиш. Всичко води до там, че в света нищо няма да се промени. Надяваш се, че нещата ще се променят, но трябва да бъдеш реалист. Защото в края на краищата винаги някой ще иска повече от някой друг. Това е човешката природа.
Човешката природа или американската ?
Scott La Rock: Човешката природа - винаги искаш, никога не се задоволяваш. Русия прави ракета, не ние трябва да направим по-голяма, по-силна и мощна от тяхната и да бъдем все номер едно. Това няма да се промени докато не се самоунищожим накрая. Всички страни са поели на деструктивен курс не само тази и начинът на светът върви на там, че ще се самоунищожи. Това е начинът, по който всички цивилизации вървят.
Scott La Rock говори от позиция отишла далеч от земята на извънземната нация, от където посланието на Хип Хопа през 80-те идва и отива към земята на отчуждението от всичко до сега. Демократичните лъжливи обещания на Картър и Рейган са довели до там, че цялата система е криминална. Има престъпници има и жертви и това е всичко.
Scott La Rock: Цялата страна е такава бъркотия, че сигурно докато съм жив със сигурност аз ще си навлека моя.
По-малко от месец по-късно DJ Scott La Rock е мъртъв в следствие на уличен спор. Преди интервюто Scott La Rock взима Frank Owen със себе си на Хип Хоп тур из Бронкс, като въвежда репортера в историята и зараждането на културата. Показва на Frank Owen забележителности в квартала, като това включва естествено и Cedar Park, който по думите на писателят и репортер е жалко парче земя разположена на склона на хълм между Burnside Avenue и Sedgewick Avenue в западен Бронкс. Уникално е как от пуст парк насред гетото тръгва толкова влиятелно движение, което се разпространява в цял свят.
"Това е мястото където е роден Хип Хопа", отбелязъл Scott La Rock на Frank Owen. "Това е първото място от където тръгва DJ Kool Herc".
От улиците до апартаментите, от училищните дворове до стадионите, от парковете до музикалните класации Хип Хоп Културата е извървяла много дълъг път през годините. Това, което е съхранило Хип Хопа като култура обаче е именно уважението към хората замесени в изграждането й преди теб, хората запалили първата искра на светлината в тунела. Това уважение е пазил в себе си и Scott La Rock, който за нас е old school и част от началото на движението, но когато Kool Herc e правил първите джемове в Cedar Park, той е бил на 12 години и интересите му дори били повече в баскетбола. Хип Хопа взима вниманието му едва по-късно, макар и да е посещавал често джемовете в парка. Когато дава интервюто на Frank Owen, Scott La Rock е на 25, а културата му е дала надежда за смисъл и смисъл за борба,.. борба, която 26 години след смъртта му продължава да достига до нас.
Какво значение имат хайките и уличните банди спрямо оригиналната, начална рап сцена?
Scott La Rock: Назад в дните те бяха по-голямата част от публиката. Много Хип Хоп артисти и групи тръгнаха от банди като Black Spades, Kent Organisation и Gestapo. Bambaataa беше част от Black Spades, както и един от първите който намира смисъл и алтернатива в Хип Хопа. Бандите обаче изиграват важна роля в началото, когато не е толкова просто да занесеш твоята аудио система в клуба, където да направиш резервация за парти, или пък най-малкото да организираш джем в парка, нужна ти е подкрепа, хора които да застанат зад теб и имайки в предвид какви са това става много по-лесно. Когато отидеш за парти в другата част на града, също ти е нужен екипаж който да ти пази гърба, да пази да не ти откраднат нещата. Това е факт. Сега рапа започва все повече да израства извън бандите, но преди те бяха протекция за началото. Насилието винаги е бил част от рап сцената, такъв е животът и просто така стоят нещата.
Какво се случи с Kool Herc и Coke La Rock?
Scott La Rock: Herc е някъде там, можеш да го засечеш от време на време. Той винаги е и на ежегодното честване на годишнината на Zulu Nation. Coke не съм виждал от около четири години. Проблемът при тях е, че те никога не са и подозирали, че Хип Хопът ще се превърне в мулти-милионна индустрия.
Следата, която оставя DJ Scott La Rock е малка, незабелязана от много от днешната аудитория, но изключително значителна. DJ Scott La Rock не намира смъртта си заради нас или тази аудитория, както поп индустрията пропагандира животът и смъртта на артисти и изпълнители част от Вавилонската Кула на поп-а - "те направиха това за вас, живяха и умряха за вас" , "те ни обединяват, обясняват и говорят за всички нас" на разбираем и лесно разпознаваем език, но в днешни дни Поп Вавилон е над всички нас и ни натиска отгоре и вече никой не говори същият език. Днес липсват точно такива изпълнители и артисти като Scott La Rock, с техният груб жаргон, характери, дебати и места със строго ограничен достъп за "външни" лица. В страни от поп музиката, която претендира, че ще ти каже смисъла на живота, рапът е музика която ще ти каже какво време е по съшият начин, по който се усеща мястото от където идваш. Това е музиката на DJ Scott La Rock!
Последно: KRS-One: ТЕОРИИ ЗА РЕЛИГИЯТА
Няма коментари:
Публикуване на коментар