podleza

ROCK ON JAMZ! Rock Rock On ! www.facebook.com/rockonjamz www.instagram.com/rock.on.jamz www.twitter.com/ROCKONJAMZ

събота, 28 януари 2012 г.

KRS-One: ТЕОРИИ ЗА РЕЛИГИЯТА

Още в началото на кариерата си KRS започва да говори до голяма степен за религиозната принадлежност. Доста често той поставя на критичен анализ религията, особено християнството и все пак доста хора остават много изненадани и в същото време го обвиняват в лицемерие когато излиза албума “Spiritual Minded” през 2002-ра година. Донякъде има известна логика в това имайки в предвид “Criminal Minded”, но нека да не прибързваме с обвиненията и фактите, KRS One никога не е отричал категорично всяка съществуваща религия. Очевидно той е отделил време да изучи и преосмисли Библията, както и други религиозни текстове и като всеки интелигентен, трезвомислещ човек дава фокус върху факта, че съществуват много несъответствия, неистини и измамни хора участващи в разпространението на религията и че е отговорност на всеки гражданин да погледне отвъд повърхността и да открие Бог във своето вътрешно усещане и истина. По творчеството, което е оставил до момента можем да съдим, че този човек е отделил много време на изследване и е събрал много знание особено по темата. За това ще представим разбивка на някои от ключовите песни на KRS One, в които той представя или осъжда дадена религия и вяра. Изведените тракове имат за цел да разкрият, че KRS както има много противоречия свързани с религията, особено християнството, но така и доста често е в унисон с Бога.

Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint (1989):

“The day begins with a grin/ And a prayer to excuse my sins”

Съдейки по ранното творчество на KRS, той подхожда към религията с нагласата "Защо ми е ?" За първи сингъл от The Blueprint, KRS One избира тази песен която изразява и разбива някои истории и несъответствия с Библията.
В крайна сметка това е урок по световна история, която се фокусира силно върху ранните дни на Египет и подчертава значението на хората, познаването и разбирането на техните корени.



Няколко трака по-късно идва “Jah Rulez”. Едно парче, в което Harmony пее толкова красиво и с чиста емоция към Бог, че тук определено трака се корени в Евангелието.
Разбира се самата песен се и отнася до религията, Jah е най-разпространеното име за Бог в Растафарианската религия и е станало по-известно чрез реге музиката. Всеки запознат с музиката на Учителят добре знае, че той до голяма степен използва реге елементи в песните си, не съм експерт по религия но вярванията на много растафари се коренят в християнството.



Boogie Down Productions-Edutainment (1990):

“Blackman In Effect” поставя под въпрос идеята, че цивилизацията започва с Адам и Ева. Към края на първи стих KRS усилва дискусията със : “Timbuktu existed when the cave man existed/ Why then isn’t this listed?/ Is it because the Black Man is the original man/ Or does it mean humanity is African?/ I don’t know but these sciences are hidden/ For some strange reason it’s forbidden…”
Във вторияТ стих той отива дълбоко в детайлите на своята теза и темата за Африка и Египет продължава.
“Near the Tigris and Euphrates Valleys in Asia/ Lies the Garden Of Eden where Adam became a/ Father to humanity, now don’t get mad at me/ But according to facts, this seems as fantasy/ Because man, the most ancient man/ Was thousand of years before Adam began/ And where was he found, again they can’t laugh at cha/ It’s right dead smack in Africa!



Заглавният трак от албума “Edutainment” отново придружен със реге семпъл започва с думите “Nuff respect and praise to the Creator…”, но във вторият куплет християнството отново отнася тежки критики особено с въпроса защо е допуснал Бог робството?
“We are one, every heart, every lung/ So why then was the Black Man hung?/ He was hung by the so-called Christians/ Who went to church and did not listen/ See Jesus couldn’t stand politics/ so they nailed him to the Crucifix!”.
Малко по-късно KRS продължава: “If the Christians would have really heard Christ/ The Black Man never would have lived this life” от негова гледна точка наистина много мощни думи.


Boogie Down Productions-”Sex And Violence” (1992):

“Poisonous Products” определено е една сред най-силните песни в албума. KRS One не притежава нищо и става за гърлата. В първият куплет той критикува Америка, за участието й във войните с Близкия изток, а във втория стих има няколко въпроса към църквата: “You wanna be a better Christian/ You wake up Sunday morning to watch Tell-Lie-Vision, Mission/ Christians be saying ‘Accept Jesus in your life’/ Christianity was founded 400 years after Christ/ What do you accept in your life?/ Christianity? Or the teachings of Christ?”.



Този трак идва точно навреме за всеки, който не знае в какво точно вярва. Донякъде стигам до заключението, че KRS не влага толкова голямо неразбиране и хейт към дадената религия, за която става на въпрос колкото чиста проба провокация към слушателя и подтик самият той да се научи да търси и намира информацията, която му е необходима и никога не би дошла излишна, защото нито църквата, нито телевизията, нито каквато и да било друга институция не би ти предоставила никоя истина, която ще ти бъде от полза. Честно казано KRS-One ми е повлиял адски много с думите си и е един от хората, които са ме провокирали именно към интереса към всяка религия и стремежа тя да бъде опозната и сравнена. Това не е толкова важно ти самият да си избереш към коя вяра да принадлежиш, а по-скоро да опознаеш историята, за да опознаеш себе си - кой си и какво искаш да принадлежи на теб.

Заключителното парче на “Sex And Violence” е “The Real Holy Place”, което носи посланието : “For years they kept God hidden /Look for God in self, not what’s written/ If your slave master wasn’t a Christian, you wouldn’t be a Christian”

Налице е още една тема за размисъл, за всеки чиито корени са били под робство и за всеки народ с покръстена вяра, дали знае и познава тази, в която са вярвали прадедите му още преди да бъдат покръстени? Тема, която е доста интересна и за всички българи.

“I would say read the Bible, but it’s not the original so it’s really misleading/ If you don’t know the history of the author, then you don’t know what you’re reading”



В известна степен тази мисъл се върти и прехвърля периодично в съзнанието на всеки, някои обръщат внимание на значението, други подминават подобни мисли за по малко от секунда. Всеки подбира информацията според себе си и по свой начин, има хора които не четат, но общуват със много хора и от там черпят главното от това, което е необходимо да се знае. Има хора които залагат единствено на своят собствен опит и неволя и нямат стремежа да водят "интелектуални" разговори или да четат нечии други мисли. Има и един трети тип хора, които донякъде са самотници по душа, но магнетични по темперамент. Те живеят в света на информацията, книгите и авторите им, понякога се случва и така, че те самите стават автори в живота си. Обаче да водиш разговор с такъв човек и да не си приличаш в това отношение с него може да се окаже абсолютен комплекс към теб самият и израз на неодобрение към него. Този трети тип хора им се лепва даденият етикет на неодобрение и до там с това, което би могъл да извлечеш от него. Смятам, че от там идва проблема на много хора и отношението им към KRS-One, който с музиката си за тях си остава просто "някакъв философ".
Има много велики мислители в историята, от които бихме могли да се поучим, замислим и дори довършим делото им, но и съществува незнанието как да се борави с информацията. Повечето хора просто подценяват правомощията на собствения си мозък, който е заработил потребителски и чака интелигентността да падне на готово отнякъде - това няма как да се случи и няма как да разберат и най-животоспасяващите думи ако им попаднат случайно отгоре.

Връщайки се към този цитат KRS дава перфектна база за размисъл. Никога няма да можеш да разбереш даден автор, ако не опознаеш историята му, никога няма да разбереш себе си ако не се опознаеш. KRS-One напомня същият този цитат в трака “Build And Destroy”:

“Yes I am the original teacher/ You gotta study the Koran, Torah, or Bhagavad Gita/ The Bible, Five Baskets of Buddah Zen/ And Once you read them sh**s, read them Sh**s again/ But watch what you’re repeating/ If you don’t know the history of the author, you don’t know what you’re reading!”



KRS-One - Return Of The Boom Bap (1994):

KRS-One затваря албума с един мой много любим трак продуциран от DJ Premier, а именно “Higher Level”. Песента обхваща много теми на земята, дори не знам вече от къде да започна но главни тези са противоречията на политиката и религията, както и намирането на твоето собствено място във тях.


KRS One-KRS One (1995):

От този албум мога да извадя много от любимите ми послания на KRS, албум който е слушан безброй пъти със сигурност и от вас.

“The Truth” се фокусира върху символиката на християнството и теорията на Библията как земята е била населена. Въпреки успокояващата музика и доста мека доставка, тази песен е определено агресивна:


Позволявам си да добавя и продължението на трака в съвместният албум на KRS със Showbiz - "The Godsville" (2011)



До ден днешен има още много песни за повишено внимание по темата, не само в творчеството на KRS-One (което до днешна дата е доста не скромно), в момента мога да ви подхвърля например цялото движение което Wu-Tang създават или пък Brand Nubian.
Поднасяме само основите на това, за което започнахме темата, че все пак творчеството на KRS е вкоренено в духовните текстове като лирика и логика на развитието му - творческо и духовно до ден днешен. Имаме и няколко доста сериозно поднесени четива от този човек, заслужил всички в тази култура да го наричат Учителят, последното от които се казва The Gospel Of Hip Hop, една доста сериозна книга, която наистина е Библията на Хип Хопа.
Може би започнатата тема ще вдъхнови някои от вас, може и много да не са съгласни с написаното и ако е така бихме се радвали на коментар и представена гледна точка, така че да попълним дискусията по темата. Всички можем да използваме известно време за размисъл над всичко това.

Няма коментари:

Публикуване на коментар