30 Май, 1974 - 15 Февруари, 1999
На 15 Февруари 1999 Хип Хопа губи едно от най-ярките пънчлайн МС-та в историята си. Lamont "Big L" Coleman е прострелян и убит на ъгъла на 139th Street и Lenox Avenue в Ню Йорк малко преди да поеме по пътя на голямата игра като един от най-добрите докоснали микрофона. На обложката на неговият дебютен албум "Lifestyles ov da Poor and Dangerous" L е сниман на същият ъгъл, на който е убит.
Big L винаги ще бъде помнен с неговата остроумна лирика, невероятни пънчове, със силният фрийстайл и сторителинг представени толкова безупречно колкото само едно безспорно МС може да предаде. Добре запознатите със звученето на източната част и легендите му знае, че Big L вдига летвата за МС-йнг толкова високо, колкото малцина след него са достигнали.
Big L винаги ще бъде помнен с неговата остроумна лирика, невероятни пънчове, със силният фрийстайл и сторителинг представени толкова безупречно колкото само едно безспорно МС може да предаде. Добре запознатите със звученето на източната част и легендите му знае, че Big L вдига летвата за МС-йнг толкова високо, колкото малцина след него са достигнали.
"Your rhymes are not up to par, you fake superstar And that really gets on my nerve When a rapper gets the credit that he don’t deserve Goin platinum and don’t have no soul Some rappers are mad nice and don’t even go gold I don’t like the way it’s goin down"
Интервю с Lord Finesse за "Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous"
“Put It On” featuring Kid Capri (produced by Buckwild)
“I push a slick Benz / I’m known to hit skins and get ends and commit sins with sick friends / ’Cause I’m a money getta, also a honey hitta / You think you nice as me? Ha, Ha, you’s a funny nigga.”
Lord Finesse: Columbia Records искаха нещо, което да зарибява, да може да бъде пуснато по радиото. ‘L беше прекалено ангажиращ, беше "тъмен", беше "генгста", правеше популярният за тези години стил със хорор-кор звучене. За това те се нуждаеха от нещо по-свежо, нещо ярко и “Put It On” просто съвпадна чудесно.
Не мисля, че всъщност това беше последната записана песен от албума, а по-скоро “Street Struck” и “M.V.P.”.
“Put it on” е жаргон, самият израз означава “do your thing”. “Put it on Big L, put it on…” означава, че трябва да действаш по това което правиш, да даваш репрезент.
“M.V.P.” (версиата в албума е продуцирана от Lord Finesse, “Summer Smooth Mix” видео версията от Salah)
In a street brawl I strike men quicker than lightnin’ / You seen what happened in my last fight friend, aight then / L’s a clever threat, a lyricist who never sweat / Comparin’ yourself to me is like a Benz to a Chevrolet / And clown rappers I’m bound to slay / I’m sayin’ hi to all the cuties from around the way / ’Cause I got all of them strung jack / My girls are like boomerangs, no matter how far I throw ‘em they come back.”
Lord Finesse: Notorious B.I.G. имаше идея да ремиксира от оригиналната версия на “M.V.P.”, за ремикс версията на “One More Chance” , и ‘L беше отворен към Biggie, /още преди да излезе Ready To Die/. Преди да дойде този ремикс за “One More Chance”, ‘L вече беше записал “M.V.P.”, те просто взеха и loop-наха “DeBarge - Stay With Me”, но аз знам, че това го бяха взели в предвид от ‘L, когато този ремикс нямаше как да стане готов преди самия трак. И аз знам защото бях там когато правеха албума "Ready To Die", всъщност аз продуцирах “Suicidal Thoughts", така че ако бях чул да я използват преди ‘L аз никога нямаше да я използвам.
Тази песен стана, понеже ‘L искаше известен R&B loop, който да може да разпознае всеки. И аз се сетих за този запис на DeBarge, и също си спомних как Kid Capri го използва когато направи - немога да се сетя как беше името на песента, но той изполва същия трак и тогава си казах: "Подяволите...,можем да преоткрием този семпъл точно тук." ‘L чу семпъла и беше :"О, да, точно това е!".
Ние трябваше да имаме правилните каси, правилното всичко, за да използваме точно този семпъл и го преоблякохме така, че да го запазим да звучи Хип Хоп.
А след това Diddy го взе просто така и сложи семпъла направо гол.
“No Endz, No Skinz” (produced by Showbiz – оригиналната демо версия на песента е издадена от Showbiz и Freestyle Records на 3ти Август 1991.
“It ain’t even funny / Some girls don’t even know me askin’ me can they get some money / I’m lookin’ nothin’ like ya papa / I wouldn’t give a chick 10 cent to put cheese on a Whopper / They wanna know why I’m so fly / A girl asked me for a ring and I put one around her whole eye.”
Lord Finesse: Не съм се опитвал да убеждавам ‘L да не пише повече рими за жени, защото той наистина имаше "болно" чувство за хумор. Затова и римите му бяха такива, това което той имаше за смешно може да не е за теб и колкото повече си възмутен от него, той мисли, че толкова повече ти е смешно.
Той беше такъв, относно някой от римите, които той "сипваше" ние реагирахме: "О, как може да си толкова дързък" и това го караше да бъде още по-нападателен в текстовете си.
“8 Iz Enuff” featuring Terra, Herb McGruff, Buddah Bless, Big Twan, Killa Cam, Trooper J, and Mike Boogie (produced by Buckwild)
Rap New York rules / I sport jewels and extort crews / Don’t get me pissed, I got a short fuse.”
Lord Finesse: Този трак, ‘L искаше да направи с хората от неговия квартал. И той искаше точно тези Мс-та, който са в него. Казахме му: "Как ще сложиш 8 Мс-та в един трак", а той просто каза: "Не мислете за т`ва, аз просто ще го направя".
Негово крю беше N.F.L. /Niggas For Life/, а Children Of The Corn беше друго крю, в което участваше /включващо също Mase,McGruff,Bloodshed и Cam’ron/. Той беше окей с двете крюта и мислеше че това са най-добрите следващи Мс-та, тогава се замислих че ще е готино и аз да започна движение с крюто.
Беше много смешно когато /някъде в късните години на 90-те/ попитах ‘L, защо не включим Mase в проекта, /тогава той вече беше станал по-известен като Murda Mase/, ‘L каза : "Той рапираше нищо общо с начина, по който реди сега.Беше различен в началото на 92-ра."
С течение на времето стила на Mase се разви, по някакъв негов си начин и понеже аз постоянно подкачах ‘L казвайки: " Йо, това е човек от крюто ти защо не го вкараш?" - това беше историята която той ми даде, той мислеше че Cam е готов. Мислеше, че всички в този трак са готови...
“All Black” (produced by Lord Finesse)
So don’t step to this ‘cause I got a live crew / You might be kinda big but they make coffins your size too / I was taught wise / I’m known to extort guys / This ain’t Cali, it’s Harlem nigga, we do walk-by’s.”
Lord Finesse: Обичам този трак, по това време правех изключително "тъмна" музика за улиците и винаги се стремях към това звучене. Дори не помня вече от къде съм семплирал, но знам че по това време всичко което съм направил е свързано с джаза, Miles Davis и Quincy Jones.
Не бих казал, че това е най-болния трак в албума, но някои от римите му определено!
Аз харесвам “Danger Zone”, наистина много тежко звучене. Ние обичахме това звучене, харесвам “Street Struck”, може би последното парче, което направихме.
В последният период от време в студиото, той дойде с тази история.
“Danger Zone” (produced by Buckwild)
I got styles you can’t copy bitch / It’s the triple six in the mix straight from H-E-double hockey sticks / Every Sunday a nun lay where my gun spray / Fuck how legal, we doin’ shit the devil son’s way / Every minute my style switches up / They said a real man won’t hit a girl, well I ain’t real ‘cause I beat bitches up / I use words that’s ill, L got nerves of steel / I’m cool, but every now and then I get an urge to kill / I’m taking lives for a great price / I’m the type to snap in heaven with a Mac-11 and rape Christ / And I’m fast to put a cap in a fag chest / The Big L’s mad stressed, ‘cause hell is my address / I’m on some satanic shit, strictly / Little kids be waking up crying yelling, ‘Mommy Big L is coming to get me.’”
Lord Finesse: ‘L беше човек с доста черно чувство за хумор. Той беше като Richard Pryor, който казва на Eddie Murphy : "Ако искаш хората да се смеят на всичкия този шит, кажи им го!"
"Ако получа отговор от това, което съм казал, значи го правя добре" - това беше мотото му.
Когато той вкара “I never wear rubbers, bitch if I get AIDS fuck it!”, това нямаше нищо общо със Eazy-E, но се случи така че ‘L пусна албума същата година когато Eazy ни напусна.
Всичко, което влезе като цяло в албума беше толкова "over-the-top". И това е така със много от "характерите", които той изобразяваше в албума. Всичко беше като микс между това наистина да си в Харлем и измислица. Полувината беше истина, другата беше фикция. Така, че когато той искаше да отиде "over-the-top", наистина го правеше.
‘L искаше хората да са наясно с това, че ако преминеш през "зоната" и не си свързан със някой в нея, ще бъдеш ограбен. И те бяха ограбени!
За това е парчето "Danger Zone".
“Street Struck” (produced by Lord Finesse)
Stay off them corners, that might be ya best plan / Before you catch a bullet that was meant for the next man.”Lord Finesse: Sony искаха от ‘L да направи нещо по-позитивно, за албума до момента реагираха : "Ти си толкова негативен в този албум, нуждаеш се от нещо по-позитивно, което да можем да "избутаме"."
Те неискаха да покажат ‘L с такъв имидж, какъвто му създаваше цялостното звучене на албума. Тогава ние се насочихме към концептуалност, която да следваме в албума. На този етап, той определено се нуждаеше от парчета които да го "балансират" като “Fed Up Wit The Bullshit,” “Street Struck,” “M.V.P.,” и “Put It On.
Тъмната част на албума, беше част от живота на ‘L, беше видял много във Харлем, но Sony изискваха в албума да има по-леко звучене с послание към по-младата аудитория. Така се роди Street Struck.
“Da Graveyard” featuring Lord Finesse, Microphone Nut, Jay-Z, Party Arty, and Grand Daddy I.U. (produced by Buckwild)
“A tech-9 is my utensil/Fillin’ niggas with so much lead they can use they dick for a pencil / I’m known for snatchin’ purses and bombin’ churches / I get more pussy by accident than most niggas get on purpose.”
Lord Finesse: ‘L държеше да влезе първи в този трак.Аз чух това което беше написал той, записах и моята част, влязох надменно и не ми пукаше, че влизам след него. Въпреки, че да влезеш в трак заедно с ‘L трябва добре да си пресметнал ходовете напред и да си готов, особенно ако влизаш втори. Аз му казах: "Аз просто влизам. Щом ме искаш в трака, в него съм". Аз неможех да го спра да напише това, което щеше да напише, защото наистина беше голям лирик!
Много хора не знаят, че ‘L и Jay-Z имаха beef във Харлем. Но "батъла" между двамата беше по-скоро от уважение на единия към другия като Мс, отколкото друго, защото мога да кажа, че по това време както ‘L се кефеше на Jay-Z, така и той му беше фен.‘L също много харесваше и DMX. Мисля, че след батъла му с Jay, той поиска да го вкара в негов трак.
По това време Jay често предизвикваше и търсеше хора за батъл, но мисля че не беше наясно с кого се захваща когато нападна ‘L, той просто беше много силен в това!
“Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous” (produced by Lord Finesse)
Yo I admit I’m a sucka, a lowdown dirty sneaky double-crossin’ connivin’ muthafucka / Breakin’ in cribs with a crowbar / I wasn’t poor, I was po’, I couldn’t afford the o-r.”
Lord Finesse: Точно това имам в предвид, когато казвам, че ‘L е уникален лирик. Всичкият този гняв и напрежение подредени така добре в тези песни са просто извън времето. Ако не си обърнал внимание на лириката на ‘L в това отношение, трябва да научиш албума. Трябва да научиш целия албум, да излезеш на улицата и за започнеш да изсипваш тези рими, а хората ще те гледат все едно си най-добрия. Лириката в този албум е уникална - “Breakin’ in cribs with a crowbar / I wasn’t poor, I was po’, I couldn’t afford the o-r.”...
Всичко, което виждаше и преживяваше в квартала,‘L го превръщаше в свой "характер". Имаше толкова много рими, които можеше да каже и поради факта, че беше комик ако просто си седяхме и някой кажеше някоя готина шега, тай веднага я слагаше в рима. “I wouldn’t give a chick 10 cent to put cheese on a Whopper.” - това беше направо лудо!
“Fed Up Wit The Bullshit” (produced by Lord Finesse)
“Around my way they shot many teens/And them cops better stop, or I’ma stop ‘em by any means.”
Lord Finesse: Бийта в този трак беше интерпретация на The Isley Brothers - “Between The Sheets.” взех основната мелодия на песента и изсвирих баслайн по нея и добавих тежки класически каси.
Big L искаше да бъде наистина тежък, и най-вече сред най-добрите Мс-та.
В началото много хора реагираха: "Йо, той звучи като Lord Finesse!", тогава аз му казвах: "Прави каквото правиш, мамка му!", с което се опитвах да кажа, че след като за мен няма значение какво говорят хората не би трябвало да има и за него, защото аз гледах на него като на някой, който съм искал да бъде зад мен.
Цялата мотивация просто беше в него и го довеждаше до правенето на всички парчета, които щяха да останат извън времето.
Винаги съм правил репрезент на ‘L, един лейбъл ме накараха да го заменя в негово парче, само защото не беше техен артист.
Те не искаха неговата "светлина", в моето ефирно време.
Направих парче за саундрака на Trespass през 92-ра, което се казваше “You Know What I’m About” и ‘L беше във първата версия на трака.
Проекта беше за саундтрак на Warner Brothers и те ме върнаха с желанието да направя парчето наново без него. Тогава аз направих версията със бийта на Scooby-Doo.
Не им се харасваше факта, че се опитвах да му правя репрезент без да е техен артист, какъвто бях аз по това време.
Същата история стана и със песента “Set It Off Troop” за саудтрака на Class Act. Имаше няколко парчета, които бяхме направили заедно и на които лейбъла каза "Не!", просто не харесваха факта че използвам техния канал да представям Big L.
“Let ‘Em Have It ‘L’” (produced by Craig Boogie – оригиналната демо версия на трака е продуцирана от Showbiz и издадена от Show and Freestyle Records на 3ти Август 91-ва година.
“I damage all opponents as soon as the bell ring / It’s all about me, yo it’s a D.I.T.L. thing / The crown is still mine ‘cause I drop ill rhymes / A lot of rappers talk that murder shit and couldn’t kill time / One-two one-two crews I run through / Fuck karate, Big L practice Gun-Fu.”
Lord Finesse: Craig Boogie беше сред нас по това време, и правеше бийтове за нас. И точно в този трак, той наистина показа умение. Всички бяхме на мнение, че трака е много добър и би станала хубава комбинация със проекта.
‘L искаше точно нещо такова, което да удря, а на него много му се отдаваше да "сипва" такава лирика.
Всички около нас, правеха бийтовете за Lifestylez ..., и ‘L беше щастлив с групата, с която движеше нещата.
Нямам представа защо няма "фийт-ове" във албума с A.G., O.C. или Fat Joe, и до ден днешен това е въпрос, чийто отговорр знае само ‘L, но никой никога не го е спирал да вкара във фийт, който си пожелае.
“I Don’t Understand It” (produced by Showbiz)
“And I wonder how the hell they record sell? / They raps are stale and frail / They false like fairy tales / Your technique and everything you speak’s weak / You got a little airplay because of your beats.”
Lord Finesse: Мисля, че това беше една от песните, с които той искаше да се изкачи в играта. Аз открих ‘L някъде 90-та - 91-ва, имахме непреброими батъли заедно. Всичко което направихме тези години е извън времето. И аз не го казвам зарадии това, че аз съм това което съм, а защото всеки сам може да съсредоточи цитата по-горе към "играта" в момента.
Няма коментари:
Публикуване на коментар